Úvod GNU/Linux Software Ke stažení Odkazy

Vaše IP: 34.204.168.209
Počet návštěv: 1473527
Hledání příkazů operačního systému Linux podle syntaxe nebo popisu.

Nastavení vzhledu stránek
Dark
Silver
Green
Grey

Radek Tříška

E-mail a Jabber :
radek(at)fastlinux(dot)eu
mseed@njs.netlab.cz

Sekce V.I.P. uživatelů


Uživatelské rozhraní

Po prvním spuštění programu Blender Vám před samotným pracovním prostředím naskočí uvítací obrazovka, která mizí okamžitě po pohybu myší.

blender

Znovu se na něj můžete podívat po kliknutí v horní menuliště na logo programu.

Nyní tedy můžete pracovat.

Pohled

V 3d okně je růžově orámovaný čtverec (cube) v něm červenobílý terčík (3d kursor), mříž, osy, popřípadě šipky (osy objektu), světlo, kamera, to vše vidíme z horního pohledu. Ve spodní části 3d okna je editační menu.

Spodní užší okno je tzv. Buttons Window, ale to až později.

blender

Změna pohledu se provádí numerickou klávesnicí, tedy:

7 - pohled ze zhora
1 - pohled ze předu
3 - pohled zprava

V každém z těcht pohledů můžeme rotovat klávesami 2, 4, 6 a 8.

Přiblížení, oddálení a posuny v prostoru:

Přiblížení a oddálení je nejjednoduší rolováním kolečkem, dále můžeme k tomuto účelu použít i numerickou klávesnici + a -.

Posouvat pohled můžeme buď kombinací Shift + stlačit kolečko myši nebo stiskem Shift(Ctrl) + rolovat kolečkem.

Na klávesnici lze posouvat takto:

Ctrl 4 nebo 6 - posun do stran
Ctrl 2 nebo 8 - posun dolu a nahoru (v horním pohledu ze předu do zadu)

Kamera:

NUM 0 je pohled kamerou.

Stiskneme tedy 0.

blender

Pohled je perspektivní, namísto čtverce už vidíme kostku(cube) z poloviny vnořenou do mřížky a barevných os.

Před tím vším jsou tři černé obdélníky, dva vnitřní přerušované a jeden vnější plný. Plný obdelník představuje kameru.

Výběr objektů:

Objekt vybereme pravým tlačítkem myši. Když je objekt vybrán objeví je kolem růžový obrys.

blender blender

Chceme-li rychle vycentrovat pohled na nějaký vyselektovaný objekt, stiskneme tečku na numerické klávesnici. NUM ,

Nebo, pokud se nám líbí konkrétní pohled na objekt po orotování scény, stačí stisknout combinaci Shift + NUM 0.Kamera se tak přenese do aktuálního pohledu.

| Verze projektu: 1.52 | © 2000 - 2011 | Historie |